Nyheder

9 ud af 10 forældre har ikke råd til ting, deres børn har brug for

Ny analyse fra Mødrehjælpens Familiepanel viser, at langt størstedelen af forældrene oplever, at de ikke har råd til ting, deres børn har brug for. Børnene er kede af det, bekymrede og isoleret fra fællesskabet.

Det er blevet dyrere at være børnefamilie i Danmark det seneste år. Mødrehjælpen har nu undersøgt, hvordan børnefamilier, som i forvejen var i udsatte eller sårbare situationer økonomisk og socialt, er ramt af inflationen.

Læs MødrehjælpenTema: Inflationen rammer familier skævt

Analysen viser, at 9 ud af 10 forældre oplever, de har svært ved at få råd til ting, som deres børn har brug for. Det gælder særligt forældre, der er ledige, i ressourceforløb, støttet beskæftigelse, førtidspensionister eller sygemeldte.

Samtidig oplever mere end halvdelen af forældrene, at deres økonomiske situation påvirker deres børn. En af forældrene fra Familiepanelet, siger:

”Man spørger ikke om nyt tøj. Man ønsker ikke deltage eller holde fødselsdage. Har ingen ønsker til sin fødselsdag og jul. Man beder ikke om is eller slik i ferier, og oplevelser snakkes der ikke om. For det er der alligevel ikke råd til, lyder det, når vi snakker om det”.

Politisk ansvar at sikre akut inflationshjælp og bekæmpe børnefattigdom

Mødrehjælpens direktør, Ninna Thomsen, er bekymret og opfordrer til politisk handling efter valgkampen:

”Priserne bliver ved med at buldre derudad. Og vores socialrådgivere taler hver dag med børnefamilier, der ikke har råd til mad, varme, tøj, husleje. Jeg er virkelig bekymret for, hvordan familierne skal klare sig over vinteren”.

”Et fattigt børneliv betaler sig hverken på kort eller lang sigt. Børnene oplever mistrivsel, isolation og afsavn nu og her. Samtidig klarer de sig typisk dårligere i voksenlivet. De får fx kortere uddannelse og flere sundhedsproblemer. Familierne har akut brug for målrettet inflationshjælp. Og så er det helt afgørende, at den kommende regering lægger en konkret plan for, hvordan vi kommer børnefattigdom til livs.”

Analysens hovedresultater

  • 9 ud af 10 forældre oplever at have svært ved at få råd til ting, som deres børn har brug for. Det er særligt forældre, der er ledige, i ressourceforløb, støttet beskæftigelse, førtidspensionister eller sygemeldte, der ofte oplever at have svært ved at få råd til ting, som deres børn har brug for.
  • 92 pct. af forældrene har svært ved at få råd til oplevelser og aktiviteter med deres børn, 70 pct. oplever at have svært ved at få råd til julegaver og fødselsdagsgaver, og 47 pct. har svært ved at få råd til passende tøj til årstiderne til deres børn.
  • 56 pct. af forældrene oplever, at deres økonomiske situation påvirker deres børn.

Om analysen

Analysen består af data fra den første panel-undersøgelse, som er besvaret af Mødrehjælpens Familiepanel. 429 respondenter har besvaret en spørgeskemaundersøgelse, som løb fra februar til april 2022. Spørgeskemaundersøgelsens data består både af kvantitative besvarelser samt kvalitative beskrivelser af familiernes oplevelse af deres hverdagsliv i åbne tekstfelter til spørgeskemaet.

Paneldeltagerne er rekrutteret fra Mødrehjælpens indsatser og tilbud.

Læs MødrehjælpenTema: Inflationen rammer familier skævt

Om Mødrehjælpens Familiepanel

Mødrehjælpens Familiepanel består af næsten 800 familier, der har brugt Mødrehjælpens tilbud, såsom rådgivning, ansøgt om julehjælp/sommerferiehjælp eller deltaget i frivillige aktiviteter lokalt. Vi spørger løbende familierne fra panelet ind til forskellige aktuelle temaer vedrørende familie- og hverdagslivet i Danmark. Denne undersøgelse er den første med deltagelse fra Familiepanelet, som kan bringe mere viden om familier i udsatte situationers vilkår i hverdagen.

Du kan selv blive en del af Familiepanelet, hvis du har gjort brug af et af Mødrehjælpens tilbud. Som medlem hjælper du Mødrehjælpen ved at dele dine meninger, erfaringer og udfordringer fra hverdagen som gravid eller forælder i Danmark.

Læs mere om tilmelding til Mødrehjælpens Familiepanel

Kontakt

For yderligere information og interview med Ninna Thomsen, ring til pressetelefonen på 22 56 52 91.