Nyheder

Mødrehjælpen åbner akuttelefon for gravide og børnefamilier

Vold, skilsmisse og fattigdom forsvinder ikke, selvom corona-krisen raser. Sårbare gravide og børnefamilier har massivt brug for hjælp, og derfor åbner Mødrehjælpen nu op for en akut telefon- og chatrådgivning, der skal hjælpe forældre og gravide, som har behov for rådgivning og støtte lige nu.

Pressemeddelelse udsendt den 19. marts 2020

Mange børnefamilier har brug for støtte og hjælp i denne tid, hvor corona-krisen skaber usikkerhed, ændrede rutiner og færre muligheder for hjælp. Derfor åbner Mødrehjælpen nu op for en akutlinje, hvor man kan få rådgivning, hvis man er fanget i skilsmisse, i et voldeligt forhold, er gravid, men i tvivl – og hvor corona-krisen gør problemerne endnu mere uoverskuelige. Akutlinjen er et nødberedskab, hvor man kan få hjælp af Mødrehjælpens professionelle rådgivere både på telefon og på chat.

”For børn og forældre i familie, som står midt i en skilsmisse, hvor økonomien er i bund, eller hvor vold er en del af hverdagen, er det ekstremt hårdt, at store dele af samfundet nu lukker ned. Familierne er ganske enkelt efterladt på en kogeplade, og børnene er særligt udsatte,” fortæller Ninna Thomsen, direktør i Mødrehjælpen.

Særligt behov for hjælp i disse uger

Når arbejde, skoler og det lokale sociale liv lukker ned, står sårbare børnefamilier ekstra alene med problemerne. Der er færre mennesker at tale med, og udfordringerne kan blive forstærket. Samtidig ser vi, at Familieretshuset delvist har lukket ned, og krisecentrene er pressede på pladser.

”Derfor oplever vi, at behovet for rådgivning og støtte er særlig stort. Og i Mødrehjælpen stiller vi op for gravide og børnefamilierne. Derfor åbner vi nu en akuttelefon, hvor man kan få den nødvendige rådgivning i en svær tid,” siger Ninna Thomsen.

Mødrehjælpen frygter, at institutionslukningerne rammer de mest sårbare børnefamilier ekstra hårdt – og økonomien er en særlig udfordring. Mange økonomisk trængte familier har ikke råd til at købe mad og bleer til deres børn – ting, de er vant til at få i daginstitutionen, og som de nu selv skal sørge for i en hverdag, der på alle måder er svær at få til at hænge sammen.

Også nybagte forældre, der sendes på gaden fra fødeklinikken fra første dag uden hjælp fra hverken pårørende eller fra Familieambulatorier, står i en meget udsat situation, hvor de har brug for rådgivning og støtte. Gravide, der af den ene eller anden årsag overvejer abort, er også udfordrede disse dage. For alle dem er det kritisk, at de kan få rådgivning og støtte lige nu.

Gå til Mødrehjælpens Akutlinje her.

Hvad kan man få rådgivning om?

  • Overvejer eller er midt i en skilsmisse
  • Har brug for rådgivning omkring rettigheder
  • Har brug for hjælp til at overskue økonomiske udfordringer
  • Lever i, eller er i tvivl om man lever, i et voldeligt forhold – psykisk eller fysisk
  • Mangler overskud til at klare hverdagen og er bekymret for barnets trivsel
  • Oplever problemer i parforholdet eller udfordringer i samarbejdet om barnet efter en skilsmisse
  • Er gravid og i tvivl om, hvorvidt man ønsker at gennemføre graviditeten. Eller har fået foretaget en abort og oplever en psykisk efterreaktion

Gode råd på web

Selvom Mødrehjælpen skruer op for bemandingen af akuttelefonen, vil der i denne periode være travlhed og lange køer. Derfor opfordres alle gravide og børnefamilier med behov for hjælp til at orientere sig på Mødrehjælpens hjemmeside, hvor man kan læse om gode råd og vejledninger Den opdateres løbende med aktuelle svar på de mange spørgsmål, rådgiverne møder på akuttelefonen.

Fakta om akutlinjen

Åbningstider:

Alle gravide og børnefamilier, der har brug for hjælp kan ringe eller chatte i følgende tidsrum:

Akut telefonrådgivning på telefon 33 45 86 80:

  • Mandag kl. 10 – 14
  • Torsdag kl. 10 – 14

Akut chatrådgivning:

  • Torsdag kl. 10 – 14

Akut abortrådgivning på telefon 33 45 86 60:

  • Mandag kl. 9 – 10
  • Torsdag kl. 13 – 14

Hvem snakker brugerne med?

Når man kontakter Mødrehjælpens Akutlinje, kommer man til at tale med en rådgiver fra Holdepunkt, Mødrehjælpens landsdækkende rådgivning. Alle Mødrehjælpens rådgivere er professionelle og uddannede.

Rådgiverne har tavshedspligt, både mens de er i rådgivningen, og når de er stoppet. Mødrehjælpens rådgivere behandler alle de oplysninger, brugerne giver os, fortroligt. Det vil sige, at de ikke giver oplysninger om brugeren og dennes familie videre til nogen uden for Mødrehjælpen.

Brugere skal være opmærksomme på, at når de ringer, vil deres telefonnummer være synligt for den rådgiver, de kommer til at tale med – men kun så længe, samtalen står på. Når de chatter, forsvinder samtalen automatisk, når den er slut. Ingen andre kan se, hvad de og rådgiveren skriver, og hverken rådgiver eller Mødrehjælpen kan se, hvilken IP-adresse man skriver fra.

Da rådgiverne i Holdepunkt ligesom alle andre, der yder rådgivning, har underretningspligt, skal de underrette kommunen, hvis der er bekymring for en bruger eller et barns trivsel. Mødrehjælpens rådgivere vil altid tilstræbe at lave underretningen sammen med brugeren.

For mere information, kontakt

Mathilde Torp Carlsen, pressekonsulent i Mødrehjælpen

Tlf. 31454858/ mtc@mødrehjælpen.dk

Få den nyeste viden