Frivilligt arbejde bliver mere og mere populært
Pressemeddelelse, udgivet: 10.10.12
Når man vil starte en frivilligforening i en ny by op fra bunden, er god kontakt til de lokale interesserede helt afgørende. Sådan beskriver Charlotte Wæver, hvad der skal til for at komme i gang med at hjælpe andre. Hun er chef for det frivillige arbejde hos Mødrehjælpen, og også for organisationens professionelle rådgivning i Odense.
Charlotte Wæver glæder sig over, at Mødrehjælpen tiltrækker mange ildsjæle, der melder sig selv for at yde frivilligt arbejde. Alligevel skal der knofedt, energi og penge til for at skabe holdbare rammer for indsatsen.
Hos Mødrehjælpen er genbrugsbutikkerne det økonomiske omdrejningspunkt for mange af de frivillige aktiviteter, fordi de sikrer en fast indtægt til fordel for de trængte familier. Men det tager tid og kræfter at åbne genbrugsbutik, for der går typisk 12 til 18 måneder, inden en ny genbrugsbutik er helt oppe i omdrejninger.
Får sponsorstøtte fra Deichmann
For nylig har Mødrehjælpen indgået en samarbejdsaftale med skokæden Deichmann, som bl.a. har bidraget til starten af en ny lokalforening i Maribo. Den type aftaler er vigtige for Mødrehjælpen, og Charlotte Wæver forklarer hvorfor:
”Det giver et enormt løft til vores indsats, at der nærmest ud af det blå dukker en sponsor som Deichmann op. Det betyder, at vi hurtigere kan komme i gang med at få en ny lokalforening til at fungere og åbne en genbrugsbutik. De hårdt pressede familier får den direkte gevinst, for med Deichmanns støtte kan vi gennemføre flere aktiviteter til umiddelbar glæde for dem.”
Initiativet til at starte op i Maribo blev taget af en kvinde, som bor i byen, og som så et behov for en lokalforening samt butik under Mødrehjælpen. For tiden har Mødrehjælpen en frivilligkonsulent i Sønderborg, der går rundt i byen og ser på andre genbrugsbutikker. Han taler med folk på gaden og i det lokale frivilligcenter. Det giver meget vigtige kontakter i de lokale miljøer. Charlotte Wæver fortæller om det videre forløb:
”Når vi har samlet nok interesserede til en lokalforening, holder vi et informationsmøde. Derefter er proceduren, at vi afholder en stiftende generalforsamling, og en bestyrelse vælges. Så går vi i gang med at finde et egnet lokale til en butik og indrette den, for også at få gang i det sociale hjælpearbejde.”
Hjælp til fødselsdagen
Hvis man som familie gerne vil have hjælp til at arrangere en børnefødselsdag, kan man i genbrugsbutikken ansøge om at få besøg af Den Rullende Kagemand. Det er et populært koncept, hvor Mødrehjælpen sørger for gave til fødselsdagsbarnet, kommer med noget godt lækkert at spise og alle de andre praktiske ting festen. Et par frivillige er nogle steder med til at få festen til at glide. Det gør en forskel, for ofte har en enlig mor svært ved at finde råd og kræfter til at holde fødselsdag for sit barn.
”Det er en del af det sociale børneliv at holde fødselsdag, men nogle familier bliver nødt til at vælge det fra, fordi det er for dyrt. Derfor er godt, at vi blandt andet med hjælp fra Deichmann kan tilbyde Den Rullede Kagemand, for det er vigtigt for hele familien, at børnene også kan invitere deres kammerater til fødselsdag. Det giver dem mulighed for at være en del af det sociale børnefællesskab og gengælde de invitationer, de selv får, så de bliver inviteret med igen næste gang,” siger Charlotte Wæver.
Ansøgningsskemaerne til Den Rullende Kagemand findes bl.a. i genbrugsbutikkerne. Det er ligetil at udfylde skemaet, og Mødrehjælpen svarer på ansøgningen indenfor kort tid.
Frivilligt arbejde giver mening
Mødrehjælpen er en af de humanitære organisationer, der får mange henvendelser, både fra dem, der vil hjælpe, og fra dem, der søger om hjælp. Som frivillig kan man selv bestemme, hvornår man vil give et nap med, men man skal, som frivillig i en butik eksempelvis kunne tilbyde mindst én vagt om ugen med faste timer om formiddagen eller eftermiddagen.
”At arbejde som frivillig rummer flere positive sider, for det åbner op for et større socialt netværk, og man får personligt meget igen. Man mærker, at de timer, man lægger i det, skaber værdi, og det er en god følelse,” fremhæver Charlotte Wæver.
Yderligere information – Deichmann
KommunikationsKompagniet A/S
Gisela Dose Stephansen
Tlf. 30 57 96 30
Tlf. 33 93 44 22
gisela@kkonline.dk
Ulrich Effing
Head of Corporate Communications, Deichmann SE
Tlf: +49 201 867 69 60
ulrich_effing@deichmann.com
KommunikationsKompagniet formidler kontakt til relevante nøglepersoner hos Deichmann i Danmark eller Tyskland.
Yderligere oplysninger hos Mødrehjælpen
Louise Mean Sunwell Nielsen
Tlf. 22 56 52 91
Om Deichmann
Deichmann har siden 2003 etableret 32 butikker i Danmark og er Europas største sko-detailhandel med over 32.500 medarbejdere på verdensplan. Firmaet blev grundlagt 1913. Det er stadig familieejet og har hovedkontor i Essen, Tyskland.