Tal R sætter børnene fri
Børn er dejlige
Det sker ikke tit, at den verdenskendte kunstner Tal R selv bliver berørt af et kunstværk. Men for nogle år siden var han hos en jordemoder og fik øje på et billede: Mona Brostrøms Mødrehjælp-plakat fra 1984, ’Børn er dejlige’. Den hang helt beskedent dér bag en dør og gav Tal R en stor oplevelse. Og derfor var han ikke spor i tvivl, da han blev spurgt, om han ville male et værk til Mødrehjælpen.
”Jeg svarede helt intuitivt ja, fordi Mona Brostrøms billede af legende børn i en baggård dukkede op i mit hoved,” forklarer Tal R. ”Det fortæller så mange historier om en tid, som ikke længere er. Baggården fungerede som et frirum for børnene, men den var også et lidt truende sted med vilde katte og skæve eksistenser, som lagde sig til at sove i trappeskakten. I dag er baggården saneret, men vores børn er langt mere udsatte rent mentalt: De skal jo bare trykke tre gange på mobilen for at blive sendt ind i endnu mere skrækindjagende baggårde.”
Drøm eller virkelighed?
Skillelinjen mellem fantasi og virkelighed er utydelig, når man er barn eller, for Tal R’s vedkommende, en voksen kunstner på 57 år. Han er flyttet udenfor København, og når han i aftenmørket går tur i kvarteret med sin hund og betragter træernes silhuetter og lyset fra vinduerne, ser han ikke husene som bygningsværker af sten, men som rammer om liv. Nogle gange endda som hoveder, han kan bevæge sig rundt i. Og hele den første vinter gik han ved søen lige rundt om gadehjørnet og overvejede, om isen ikke snart var tyk nok, og hvorfor var der mon aldrig børn, der løb på skøjter på søen? Derfor kom ideen til den nye Mødrehjælpen-plakat også med det samme:
”Jeg sender børnene ud på isen om natten … Jeg sætter dem fri, ligesom i en drøm. Er det uhyggeligt? Nej, ikke spor. Søen er deres frirum. De har klædt sig ud, og de løber sorgløse rundt på isen, sikre på, at den er tyk nok. Og de har ikke spurgt nogen om lov.”
Børn fornemmer uden at forstå
Tal R har meget tydelige erindringer om sin egen middelklasse-barndom i et villakvarter, hvor kammeraterne gik ud og ind hos hinanden. Det skete ofte, at han fik en fornemmelse af, at et eller andet var galt:
”Nogle gange var det bare en tavshed, en særlig stemning omkring middagsbordet. Man kan jo ikke se det som barn, men når jeg som voksen tænker tilbage og prøver at danne mig et billede, er det tydeligt, at der var tegn på sociale eller psykiske problemer, måske endda på vanrøgt eller overgreb. Det var bestemt ikke altid lige lykkeligt. Og Lille-Henriks far, der havde to skotøjsæsker med revolvere – hvorfor havde han det? Det puslespil arbejder jeg stadig på at lægge.”
Kunst skal ud at leve
Det er ikke bare børnene, Tal R vil sætte fri. Det gælder også kunsten:
”Jeg synes, at det er rigtig fint at skabe noget, der kan fordufte ud i offentligheden, ind i et privat hjem. Jeg elsker ting, der kan sidde helt uprætentiøst på en køkkenvæg eller et køleskab eller i en gang, på et bibliotek, i en folkeskole eller i en kantine. En plakat er en form for information på en væg, som man ret frit kan holde af. Det behøver ikke at være finkulturelt: Al god kunst er lige så smuk på et postkort og en plakat som originalen.”
En af Danmarks største kunstnere
Operaen i København. Kong Frederiks arbejdsværelse på Amalienborg. Nyt Psykiatrisk Center i Aarhus. Louisiana, Statens Museum for Kunst, Ordrupgaard, Glyptoteket, Kunsten i Aalborg, ARoS i Aarhus. Udstillinger i bl.a. Brasilien, Israel, Japan, Rusland, Tyskland og USA …
Tal Rosenzweig har spillet en væsentlig rolle på den danske og internationale kunstscene siden 1990’erne.
Mødrehjælpen 100 år
Her i 2024 er det 100 år siden, at Mødrehjælpen begyndte at støtte, rådgive og arbejde for sårbare børnefamilier og gravide. Meget har forandret sig, men mange af udfordringerne er de samme: Selvom børn ikke tigger i gaderne i dag, vokser over 49.000 børn i Danmark op i fattigdom.
Hvert år hjælper vi titusindvis af familier, som fx er ramt af vold, sygdom eller fattigdom. Vores mål er altid at hjælpe forældrene på fode, så de kan give deres børn en tryg opvækst.