Støt
Væk fra siden!
Viden og råd

Jeg føler mig ensom i mit parforhold

Føler du dig ensom i dit parforhold, er du langt fra den eneste. Det kan være en svær følelse at gå rundt med, men den er naturlig og behøver ikke være et udtryk for, at I ikke passer sammen. Læs mere om, hvad du kan gøre, hvis dit parforhold er et ensomt sted at være.

Hvis du føler dig ensom i dit parforhold, tænker du måske først, at det ikke kan passe. Du har jo både barn og partner. Og du begynder måske at spekulere over, om det er dig, der er noget i vejen med.

Men parforholdet kan faktisk være et ensomt sted at være. Par kan leve sammen i det samme hus, spise sammen, sove i den samme seng og stadig føle sig ensomme, afkoblede og alene. I denne artikel kan du læse mere om, hvorfor ensomhed i parforholdet kan opstå, og få råd til, hvad I kan gøre for at ændre på det.

Ensomhed er naturligt – også i parforholdet

De fleste har jo en tro på, at når man går ind i et parforhold eller et ægteskab, så har man en ven for livet. Det kan komme som en overraskelse, når man finder ud, at det at leve sammen med en anden ikke er en garanti for at føle sig forbundet. Faktisk kan den form for ensomhed være endnu mere pinefuld end andre, fordi du jo har en at være sammen med. Fysisk er din partner der, men følelsesmæssigt kan du ikke mærke ham/hende. Den følelse kan være svær at håndtere og acceptere.

Det er dog vigtigt at huske, at det er naturligt at føle sig ensom i perioder af livet. Også i parforholdet. Og det er ikke farligt. Det vil sige, at det ikke nødvendigvis betyder, at I er på vej væk fra hinanden. Men ensomheden er et tegn på, at der er noget i jeres parforhold, som har brug for opmærksomhed.

Find frem til, hvorfor du føler dig ensom

Du har måske læst, at det vil være godt at I for eksempel går ud og spiser og hygger jer eller oplever noget sammen, hvis der er problemer i parforholdet. Men det er ofte ikke løsningen i dette tilfælde. Hvis først der er bygget en mur af tavshed og afstand imellem jer, så hjælper en enkelt date ikke. Du er nødt til først at arbejde med de underliggende årsager til ensomheden.

Start derfor med at stille dig selv spørgsmålet: Hvorfor trækker jeg mig fra parforholdet?

Det kan der være mange grunde til, og det kan tage noget tid at finde frem til, hvorfor du føler dig ensom.

Måske spørgsmålene herunder kan gøre dig klogere på, hvad der i dit tilfælde er kilde til ensomheden.

  • Er du bange for at knytte dig til din partner? Det kan være, at du har en stærk trang til at føle dig uafhængig, og at jeres forhold bliver en trussel mod det behov
  • Har du aldrig oplevet et godt parforhold og lært at samarbejde som et team? Måske har du (og måske også din partner) haft en svær barndom, hvor du ikke oplevede dine forældre lykkelige sammen på noget tidspunkt. Hvis du aldrig har oplevet et velfungerende parforhold, kan det være svært at vide, hvordan man skaber det
  • Føler du dig utryg i parforholdet på grund af mange konflikter, negativ kommunikation eller måske endda vold? Læs mere om at leve i et usundt parforhold og om hvordan det kan udvikle sig til et voldeligt forhold
  • Er der hemmeligheder i jeres forhold? Hvis der for eksempel er tale om utroskab, kan nære relationer føles som en trussel mod disse hemmeligheder
  • Er du eller din partner stressede eller deprimerede på grund af jeres arbejde eller andet, så I ikke har overskud til hinanden
  • Har du eller din partner ændret jer på en så afgørende måde, at I ikke længere har noget til fælles?

Er det svært at finde årsagen – eller skyldes ensomheden forhold, som er svære at ændre på – kan du overveje at søge professionel hjælp enten alene eller sammen med din partner. Det kan for eksempel være hos en psykolog eller en parterapeut.

Det kan ske, at du eller I begge når frem til den konklusion, at forholdet ikke står til at redde. Men hvis I fortsat ønsker at være sammen, er der i det følgende afsnit nogle råd til jer som par.

Arbejd på at styrke samhørigheden med de 3 S’er

Samtidig med, at I prøver at erkende og begynder at tage hånd om de dybereliggende årsager til ensomheden, kan I gå videre til næste trin, som handler om at skabe større samhørighed.

Mind hinanden om, at I er en del af det samme team og begynd at arbejde på de tre S’er: Samtale, samvær og samarbejde.

Her er eksempler på, hvad I kan gøre for at skabe en større samhørighed i parforholdet:

  • Gå lange ture og få talt om skuffelserne og smerten ved at have mistet hinanden følelsesmæssigt, men gå også bare en tur sammen hånd i hånd
  • Få mere at vide om din partner ved at skiftes til at stille spørgsmål til hinanden
  • Arrangér ugentlige kæresteaftener eller månedlige weekender, hvor I ikke taler om problemer på arbejdet eller børn
  • Hav fysisk berøring. Det frigør nemlig hormonet oxecytin – også kendt som kærlighedshormonet. Hormonet hjælper os til at knytte os til en anden person, derfor kan det hjælpe til at styrke jeres forhold. Massage kan være en måde at frigøre hormonet på
  • Lav ting sammen. I kan lave mad, vaske bil, ordne have, male huset eller planlægge næste ferie. Hvad I gør, er underordnet, så længe I er sammen

Vær i det hele taget opmærksom på din partner. Prøv at forestille dig, hvordan han/hun har det, og vis i dine handlinger, at du er interesseret. Det kan være, at du siger: Du ser træt ud. Er der noget, jeg kan gøre for dig?”.

Sidst men ikke mindst: Fortæl og vis din parner, at du elsker ham/hende.

LÆS OGSÅ: Kommunikation i parforholdet, når I går fra par til forældre

Fik du ikke svar på alle spørgsmål? Søg hjælp på siden Viden og råd og fordyb dig i vores flere end 100 rådgivningsartikler. I artiklerne herunder kan du læse mere om ensomhed.

Få den nyeste viden