Nyheder

Mødrehjælpen går online: Familiechatten åbner den 6. september 2012

Når spørgsmål om familieliv eller -krise presser sig på, er hjælpen fremover blot et klik væk. I dag åbner Mødrehjælpen nemlig sin chatrådgivning, Familiechatten, der er åben for børnefamilier og gravide i hele landet. Familiechatten er økonomisk støttet af Det Obelske Familiefond.

Pressemeddelelse, udgivet: 06.09.12

– Vi er stolte over at kunne føje chatrådgivning til vores række af forskellige tilbud til børnefamilier. Vores brugerstatistik viser, at gennemsnitsalderen på de brugere, der henvender sig til Mødrehjælpens åbne rådgivninger, på få år er steget fra 31 år til 35 år. Med Familiechatten håber vi på at kunne nå ud til nogle af de lidt yngre brugere, som er vant til at kommunikere digitalt, forklarer Mads Roke Clausen, der er direktør i Mødrehjælpen.

Han fortæller også, at Mødrehjælpen har lavet en undersøgelse blandt potentielle brugeres ønsker om internetbaseret rådgivning.

– Undersøgelsen viser, at over halvdelen af de adspurgte helt sikkert vil benytte sig af chatrådgivning, og yderligere en tredjedel muligvis vil benytte sig af chatrådgivning. Samtidig når vi også ud til de brugere, der ikke har mulighed for at komme til vores rådgivningscentre i Aarhus, Odense og København – enten fordi de bor langt væk eller fordi de foretrækker at sidde hjemme og få rådgivning, fortæller Mads Roke Clausen.

I starten er Familiechatten åben hver torsdag mellem kl. 11 – 15 . På Familiechatten bliver brugerne mødt af professionelle jurister og socialrådgivere, der sidder klar bag tasterne.

– Brugerne kan chatte med os og få rådgivning. Samtalen på chatten kan for eksempel handle om overvejelser om abort og graviditet, økonomi eller samlivsophævelse, men der er mulighed for at chatte om næsten alt inden for familielivets rammer, siger socialrådgiver Kirsten Jacobsen, der er projektleder på Familiechatten.

Både bruger og rådgiver er anonym på chatten. Chatten er en samtale mellem brugeren og rådgiveren, og ingen andre kan se, hvad der skrives om. Samtalen forsvinder automatisk, når chatten er slut. Brugeren har dog mulighed for at kopiere og printe samtalen.

– På chatten kan brugerne få rådgivning inden for de samme områder, som vi rådgiver om telefonisk og ansigt-til-ansigt, men fordelen ved chat er, at nogle føler sig mere trygge ved at dele deres problemer, når rådgiveren i den anden ende ikke kan se eller høre dem, fortæller Kirsten Jacobsen.

Få den nyeste viden