Strategisk partner

Ny Irma-direktør om samarbejdet: Vi når langt!

Irma og Mødrehjælpen har haft et strategisk samarbejde siden 2016, og nu har vi indgået en aftale, som løber helt frem til slutningen af 2024. Jan Larsen er netop tiltrådt som kædedirektør for Irma, og han glæder sig til at sætte nogle ambitiøse mål til gavn for landets udsatte børnefamilier.

Mange sårbare forældre og mange fattige familier får hjælp takket være samarbejdet mellem Irma og Mødrehjælpen: I 2021 samlede vi 2.290.000 kroner ind. Jan Larsen har været ansat i Irma i størstedelen af sin karriere, og han er stolt af, at kædens kunder i så høj grad bakker op om indsatsen. 

Jan Larsen, ny kædedirektør i Irma
Jan Larsen, ny kædedirektør i Irma

En stærk kulturarv

“Der er ikke mange mærker, der har så stærk en kulturarv som Irma,” påpeger Jan Larsen, som synes, at det er vigtigt at dyrke kædens arv i en moderne kontekst. Derfor giver den kunstneriske del af samarbejdet med Mødrehjælpen også rigtig god mening:  “Irma demokratiserer kunsten, og plakatserien, hvor tidens førende kunstnere bakker op om Mødrehjælpens arbejde, rammer lige i hjertet.”

Nærhed og omsorg

Reflekterer vi alle sammen lidt mere over tingene, nu hvor corona har vendt op og ned på vores hverdag? Det tror Jan Larsen: 

“Vi har fået øjnene op for, at mange har det virkelig svært, også herhjemme, og vi vil gerne passe lidt bedre på hinanden. Irma er mest København, men Mødrehjælpen er hele landet, og takket være samarbejdet kan vi gøre det nemt for vores kunder at hjælpe. Det er jo bare at trykke på “Tak”-knappen og donere pengene i stedet for at få dem udbetalt, når man afleverer sine tomme flasker i butikken. Og panten alene giver 800.000 kr. om året til Mødrehjælpens arbejde. Jeg er så stolt af, at vi kan hjælpe så mange familier.”

Mål og ambitioner

Som ny Irma-direktør har Jan Larsen ambitioner om en kæde med de bedste medarbejdere, de bedste varer og den bedste kundeservice. Alle butikker skal trække i samme retning, og pilen peger blandt meget andet mod økologi: Irma vil sætte verdensrekord som den første supermarkedskæde, hvor mindst 50 % af fødevaresalget er økologisk. 

Målene for samarbejdet med Mødrehjælpen? “Dem skal vi sætte sammen. Kunsten, panten og en ny aftale, som løber over hele tre år – vi når langt!”

Indtil nu er der tre elementer i partnerskabet mellem Irma og Mødrehjælpen: 

  1. Vi samarbejder med kunstnere om plakater og andre produkter, vi kan sælge i Mødrehjælpens webshop og Irmas butikker.
  2. Man kan donere sin flaskepant til Mødrehjælpen i alle Irmas butikker.
  3. Op til jul kan Irma-kunderne købe en enkelt smuttet mandel til risalamanden for 25 kr. Beløbet går til Mødrehjælpen.  
Ida Holms nye plakat
Klik, hvis du vil læse mere om samarbejdet og kunstplakaterne. Her er det Ida Holm med 'Baby blues'.

Få den nyeste viden